Protocol buiten-trainingen GTV de Badhoeve

aanpassingen: versie 02-09-2020

Protocol buitentrainingen GTV De Badhoeve

Algemeen

Dit plan is mede gebaseerd op de richtlijnen van NOC*NSF. Deze richtlijnen kunnen tussentijds wijzigen.

Wij hanteren altijd de actuele richtlijnen, welke gepubliceerd worden op de website van NOC*NSF:  NOC*NSF – sportprotocol.

Daarnaast heeft de KNGU aanvullende richtlijnen opgesteld na aanleiding van de corona crisis opgenomen in het NOC*NSF – sportprotocol. 

De  aanvullende richtlijnen en adviezen voor de gymsport (versie 28 april 2020) zijn hiermee komen te vervallen.

Contactpersonen (corona protocol)

Bestuurslid/corona verantwoordelijke:

Etteke Mojet (email: secretariaat@gtvdebadhoeve.nl  en mobiel: 06-13227971). 

2e Corona verantwoordelijke (op de buiten-locatie): Nicole Kemmink

Trainingstijden

GTV De Badhoeve biedt lessen Ritmische Gymnastiek aan op selectie en recreatief niveau en turnlessen op recreatief niveau. Tevens biedt GTV de Badhoeve lessen voor het nijntje beweegdiploma aan. Op dit moment worden al deze lessen on-line gegeven. Het lesrooster is te vinden op www.gtvdebadhoeve.nl.

Trainingslocatie

Op de website in het lesschema worden de exacte locaties bekend gemaakt.

Bij wijzigingen a.g.v. weersomstandigheden wordt via de website een alternatief lesmoment en locatie bekend gemaakt. Vaak wordt de geplande buitenles dan vervangen door een online les.

Doelgroep van de lessen GTV De Badhoeve

Wij zullen eerst de buiten trainingen voor de selectieleden opstarten en zullen dit zo snel mogelijk uitbreiden naar de recreanten. Bij de recreanten kunnen mogelijk ook niet-leden deelnemen aan de lessen. Deze niet-leden kunnen zich via de website www.gtvdebadhoeve.nl  uiterlijk 2 dagen voor de training aanmelden voor een proefles. Afhankelijk van de aanmeldingen zullen wij het aantal trainsters hierop aanpassen, zodat alle richtlijnen juist opgevolgd kunnen worden. Indien er niet-leden naar de les komen die zich niet hebben aangemeld, dan kunnen zij alleen meedoen met de les indien er nog plaats is.

Veiligheid en hygiëne voor sporters, trainsters, begeleiders en vrijwilligers

Dit is verder uitgewerkt op pagina 4 t/m 7 op basis van de richtlijnen van NOC*NSF en de aanvulling vanuit de KNGU.

Het gebruik van (sport)materialen

De sporters maken gebruik van hun eigen materialen en materialen, die door de gemeente in de omgeving van het grasveld zijn geplaatst. De eigen materialen mogen niet onderling worden uitgewisseld met andere sporters.

De KNGU heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor letsel- en zaakschade, deze dekt ook buitenoefeningen gericht op conditie en spierontwikkeling. Ook als gebruik wordt gemaakt van middelen die al buiten aanwezig zijn, zoals toestellen in parken. Neem uiteraard wel de nodige veiligheidsmaatregelen in acht bij het buiten sporten.

Veiligheid- en hygiëneregels voor iedereen

 voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop;

  • blijf thuis als je een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je je kind weer laten sporten en naar buiten;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot minimaal 14 dagen na het laatste contact;
  • wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts, ga dan direct naar huis;
  • houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van iedere andere persoon buiten jouw huishouden (uitzondering voor kinderen tot en met 12 jaar);
  • hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes;
  • ga voordat je naar de club vertrekt thuis naar het toilet;
  • was voor je training thuis je handen met water en zeep, minimaal 20 seconden;
  • was je handen met water en zeep voor en na bezoek sportlocatie;
  • douche thuis en niet op de sportlocatie;
  • vermijd het aanraken van je gezicht;
  • schud geen handen;
  • kom niet eerder dan 10 minuten voor de sportactiviteit aan op de sportlocatie en ga direct daarna naar huis.

aanpassingen: versie 02-09-2020

Voor sporters & gymnasten

 

  • blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38 C°);
  • blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je je kind weer laten sporten en naar buiten;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact;
  • meld je tijdig aan voor de sportactiviteit of volg de afspraken van je gemeente/sportaanbieder, zodat de organisatie rekening kan houden met de toestroom;
  • denk ook aan het meenemen van flesjes water, zonnebrand, zakdoekjes en andere hulpmiddelen die je binnen normaal niet nodig hebt en/of normaal op de accommodatie te verkrijgen zijn. Tip: maak je haren goed vast zodat je zo min mogelijk aan je gezicht hoeft te zitten. 
  • kom alleen naar de sportlocatie wanneer er voor jou een sportactiviteit gepland staat;
  • reis alleen of kom met één persoon uit jouw huishouden;
  • kom zoveel mogelijk zelf en op eigen gelegenheid naar de sportlocatie;
  • kom in sportkleding naar de sportlocatie. Er zijn geen kleedkamers.
  • je kunt ook niet naar het toilet, zorg dat je thuis naar het toilet bent geweest;
  • kom niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de sportactiviteit naar de sportlocatie en wacht op aanvang op de daarvoor aangewezen plek;
  • volg altijd de aanwijzingen op van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers, bestuursleden of Corona-verantwoordelijke;
  • sporters van 13 t/m 18 jaar moeten 1,5 meter afstand houden tot alle andere personen (behalve personen uit eigen huishouden), dus ook tot trainers en andere sporters. Bij sporters t/m 12 jaar is deze afstandsbeperking onderling niet aan de orde;
  • gebruik zoveel mogelijk alleen eigen materialen. Materialen die veel met handen worden aangeraakt direct na de trainingssessie reinigen met water en zeep of reinigingsdoekjes;
  • neem je eigen bidon gevuld mee om uit te drinken;
  • verlaat direct na de sportactiviteit de sportlocatie.

aanpassingen: versie 02-09-2020

Voor ouders en verzorgers

 

We adviseren om onderstaande maatregelen uit te voeren:

  • informeer je kinderen over de algemene veiligheids- en hygiëneregels en zorg dat ze altijd de aanwijzingen van de begeleiding opvolgen;
  • stem met je kind je contactgegevens af zoals 06-nummer en geef dit door aan de trainster van je kind;
  • meld je kind(eren) tijdig aan voor de sportactiviteit of volg de afspraken van je gemeente/ sportaanbieder, zodat de organisatie rekening kan houden met de toestroom;
  • breng je kind(eren) alleen naar de sportlocatie wanneer er een sportactiviteit voor jouw kind(eren) gepland staat;
  • breng je kind(eren) niet naar de sportlocatie als je kind klachten heeft van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts;
  • breng je kind(eren) niet naar de sportlocatie als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/ of benauwdheidsklachten. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je je kind weer laten sporten en naar buiten;
  • breng je kind(eren) niet naar de sportlocatie als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je kind tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kan worden, moet je kind thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact;
  • wanneer je kind(eren) niet zelf naar de sportlocatie kunnen reizen zorg dan dat je als ouder/verzorger alleen reist en alleen je eigen kind(eren) wegbrengt;
  • breng je kind(eren) zoveel mogelijk op eigen gelegenheid naar de sportlocatie;
  • als ouder/verzorger/begeleider heb je geen toegang tot de sportlocatie. Dit geldt zowel voor, tijdens als na de training van jouw kind(eren);
  • kom niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de sportactiviteit op de sportlocatie;
  • volg altijd de aanwijzingen op van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers, begeleiders en bestuursleden;
  • als ondersteuning noodzakelijk is bij de sportactiviteit en/of toiletgang, is het toegestaan om één ouder/verzorger op de sportlocatie aanwezig te laten zijn. Voor deze persoon geldt ook dat het daar geldende protocol nageleefd moet worden;
  • direct na de sportactiviteit haalt de ouder/verzorger de kinderen op van de sportlocatie/afgesproken plek. Zorg ervoor dat dit moment zo kort mogelijk is.

aanpassingen: versie 02-09-2020

Voor trainers, begeleiders en vrijwilligers

 

  • kom, voor zover dat kan, zoveel mogelijk met eigen vervoer naar de accommodatie waar je training gaat geven;
  • bereid je training goed voor. Voor 13 t/m 18 jaar geldt: houdt 1,5 meter afstand ook onderling.
  • zorg dat er in de leeftijdsgroep van 13 t/m 18 jaar zo min mogelijk materialen gedeeld moeten worden;
  • vermenging van de leeftijdsgroepen kinderen t/m 12 jaar en jeugd van 13 t/m 18 jaar is op geen enkel moment toegestaan;
  • maak vooraf (gedrags)regels aan kinderen duidelijk, met name voor de groep 13 t/m 18 jarigen waarbij tijdens het sporten 1,5 meter afstand moet worden gehouden;
  • voor de groep van 13 t/m 18 jaar dient vooraf nagedacht te worden over de sportactiviteiten in relatie tot de groepsgrootte, zorg dat er 1,5 meter afstand gehouden kan worden ook tijdens de activiteiten;
  • wijs kinderen op het belang van handen wassen en laat kinderen geen handen schudden;
  • help de kinderen om de regels zo goed mogelijk uit te voeren en spreek ze aan wanneer dat niet gebeurt;
  • houd 1,5 meter afstand met al je kinderen en/of mede-trainers (geen lichamelijk contact);
  • weet bij voorkeur wie er aanwezig zijn bij de training/activiteit, zowel leden als niet-leden;
  • volg de gebruikelijke voorschriften voor het gebruik en de schoonmaak van materialen;
  • laat kinderen niet eerder toe dan 10 minuten voor de starttijd van de training/activiteit. De kinderen moeten na afloop direct vertrekken;
  • laat kinderen gefaseerd het sportveld betreden en verlaten. Wijs ze erop dat ze na de training direct naar huis gaan;
  • laat kinderen die symptomen vertonen die op COVID-19 kunnen duiden (verkouden, hoesten, niezen) niet toe op de training. Merk je dit pas tijdens de training, stuur ze dan alsnog naar huis.
  • zorg dat er geen toeschouwers zijn bij de les/training, tenzij dat in specifieke gevallen noodzakelijk is;
  • hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes;
  • zorg dat de training zoveel mogelijk met vaste groepen wordt ingevuld en dat de samenstelling van deze groepen zo min mogelijk wijzigt;
  • was of desinfecteer je handen na iedere training;
  • blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
  • blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten